1ste hulp bij stress ervaren

liefebeest

Help ik ervaar stress wat nu?

Allereerst je ervaart stress in je systeem in je lijf en hoofd.
Jij persoonlijk bent die stress niet maar je beleeft deze ervaring.

Wat goed dat je constateert dat je stress ervaart. Je voelt dit in je lichaam. Je bent je dus al bewust van je gevoel in je lichaam. Ook al voelt het niet fijn en kost het voor je gevoel energie.

Wat is dat nu stress ervaren, welke verschijnselen voel je. Zie mijn vorige blog. 12 tips eerste stressverschijnselenervaringen waaronder een Burn-out

1tse hulp- bij stress ervaren.

  • Laat je ogen eens sprankelen. zet een glimlach op je gezicht. Lukt dit niet gebruik je vingers om deze glimlach te ondersteunen. Doe dit een paar keer per dag. Het klinkt gek, maar al gauw zul je verschil merken in je lijf en ervaring
  • leren hoe bij jou onderscheidingsvermogen werkt jouw wereld de wereld.
  • hoe jij jouw grenzen bepaalt of stelt of bewaakt.
    En hier bedoel ik mee wat is er van jou en wat is er van de ander.
    Dit kan ik je met een oefening heel makkelijk laten voelen zie voor masterclasses en programma mijn website als je dit ook wilt ervaren.
  • En wat wil je wel en wat wil je niet toelaten in jouw wereld.
  • Leer ander gedachten te denken

Dit zal ik verduidelijken met een verhaal van Mieke.
Mieke heeft een vol hoofd. Gedachten komen en gaan. Dat is vrij normaal. Maar bij Mieke zijn er zoveel gedachten die niet helpend zijn. Mieke ziet en hoort alles en neemt dit op en denkt erover na. Hoort flarden van gesprekken. Ziet geweld in het journaal. Al gauw is Mieke totaal uitgeput. Niet door fysieke arbeid. Nee doordat Mieke alle indrukken binnen laat, er wat van vindt, er een emotie over heeft, een gevoel erbij heeft. Er zelfs over praat met de buurvrouw. Mieke laat alles in de buitenwereld toe zonder grenzen. Dat is super vermoeiend.

Vaak voelt Mieke ook de emoties van de ander, maar weet dit onderscheid niet te maken, wat van haar is en welke emotie van de ander. (heel kort als je plots zonder aanleiding van emotie verandert kan dat komen doordat je dit van de ander op  pikt en deze emotie als van jou aanneemt).

Hoe verleid je nu jezelf. Om alleen dat in jouw wereld toe te laten waar je baad bij hebt. Onmogelijk? Nee.

Jij hebt een keuze er zijn altijd mogelijkheden.
Het verschil is als jij in een stresssituatie verkeerd dan zijn je mogelijkheden voor jouw gevoel beperkt of zelfs helemaal niet aanwezig. De betekent de  vlucht of vries modus.
De truck is jezelf in een fijner voelend humeur te geven. Door bijvoorbeeld te glimlachen of even een stap op de plaats te nemen, andere gedachten over de situatie te denken. Hoe fijner jij jezelf voelt hoe meer mogelijkheden er op je pad komen.

Laat ik een voorbeeld geven.
Mieke is boos en ze voelt zich geïrriteerd.  De bus is net vertrokken zo komt ze te laat voor het gesprek. Echt balen wat nu.

  1. Mieke denkt ik ga het halen, ik heb geen idee hoe. Deze afspraak is belangrijk voor mij dus ik ben aanwezig. Verder laat Mieke de uitslag los en gaat rustig zitten en appen met vrienden.
  2. Mieke schiet in de stress. Balen kom ik te laat, heeft zo meteen iemand anders de baan. Want dit maakt gelijk een slechte indruk. Had ik maar en bus eerder genomen.  
  3.  

Welke Mieke wordt aan genomen denke je?

De 1ste Mieke krijgt terwijl ze aan het appen is een appje. Het gesprek is iets verlaat ik zit nog in vergadering.

Wat Mieke hier zelf in doet is dat zij vol zelfvertrouwen is in de goede uitkomst.

Ze laat los wat die goede uitkomst ook mag zijn. En gaat ergens anders mee bezig. De energie buigt om en ze is op tijd voor het gesprek.

De 2de Mieke heeft een andere energie om zich heen. Van dat het lukt en dat er van alles moet gebeuren wil ze nog in aanmerking komen. Verder gaat ze zichzelf ook actief op haar kop geven. Had ik maar… Dit zet geen positiviteit in beweging. Dit is een neerwaartse spiraal. Ben je eenmaal in een neerwaartse spiraal dan zal je weinig mogelijkheden ondervinden om een keuze te maken, waar je blij van wordt .

Ben je positief en blij dan komen er voor je gevoel veel meer keuze mogelijkheden op je pad. Ik zeg voor je gevoel. Het enige verschil is je ziet ze. Je sluit je zelf er niet voor uit en af.

Dit doe je andersom wel, als je in die spiraal zit dat je moet, en het zal, jezelf op je kopt geeft.

Vandaar dat je als je niet bewust bent van wat je doet denkt en voelt. Je in die stressvolle situatie blijft hangen. Want dit is dan ook de enige optie. Boos zijn op jezelf en de wereld om je heen.

Voel bij jezelf maar eens als je kwaad bent. Wat gebeurd en dan met je. En hoe makkelijk stap je hier zelf uit? Hoe lang duurt dat doorgaans?

Dat is ook de tijd dat je niet het gevoel hebt over een ruim scala van mogelijkheden te beschikken. Je blijft malen, druk in je hoofd, de ander heeft, de omstandigheden waardoor……  

Laat ik dit weer met een verhaal van Mieke ondersteunen.

Mieke staat in de rij voor de kassa. Even verderop in de rij is een opstootje. Dit gaat even duren zo te horen.

Mieke heeft nu meerdere keuzes. Ze blijft in de rij en wacht rustig haar beurt af, zonder emoties het is zoals het is.

Mieke kan ook beslissen om in de rij te blijven en zich er mee te bemoeien, waar ze waarschijnlijk wel iets van gaat vinden door de reactie van de buitenwereld.

Mieke kan ook beslissen om een andere rij te nemen, maar dan hoort ze de strijd nog steeds.

Ze kan ook nog beslissen om gewoon de winkel uit te lopen. En de boodschappen op een ander tijdstip te halen.

Waarschijnlijk zijn er nog veel meer keuzes die Mieke kan maken. De kunst is om de beste keuze te maken die bij jou past. En heb je verkeerd gekozen dan kun je elke minuut weer een keuze maken.


Wat wil je toelaten in jouw wereld.

De strijd van de ander?

De emoties van de ander?

De vraag is waar wordt jij blij van?
Hoe denk en ervaar je situaties in jouw leven? Ben je geïnteresseerd in deze materie kijk eens op de website en neem vrijblijvend contact met mij op.
0636 505 945
Er is van alles mogelijk

#Bewustzijn #spelenmetenergie #Stressbegrip #stressvermindernd #oplossing #Louterspelenvanuithetbewustzijn #plezier #Burn-out #stressvoorkoming

Geplaatst in: Blog

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *